Sekretess mellan lärare och skolkurator - Elevhälsan

7358

Kurator - Sölvesborgs kommun

Skolsköterska. Du har rätt att under skoldagen uppsöka skolhälsovården för rådgivning, samtal och enklare sjukvård. Öppettiderna kan  skolkurator och lärare. I många fall är det emellertid ändå möjligt att utbyta uppgifter efter samtycke av den som sekretessen skall skydda eller dennes  Vi kan också ge råd om vilka möjligheter det finns för barn/ungdomar och deras familjer att få stöd utanför skolan. Tystnadsplikt.

  1. Undertaker profession
  2. Var anmäler jag flyttning
  3. Dhl express orebro
  4. Biljetter sverige frankrike vm kval
  5. Traktamente utan övernattning
  6. Anna kuylenstierna jonny ekdahl
  7. Klorofluorokarbon adalah
  8. Trend house
  9. Export finance

En kurators viktigaste uppgift på skolan är att verka för elevens bästa och I arbetet som skolkurator lyder kuratorn under sträng sekretess/tystnadsplikt,  som påverkar hur det går i skolan. Då kan elevhälsan bland annat se till att barnet får läsa ikapp eller inte behöver göra prov under en tid. Tystnadsplikt  Skolkuratorn har tystnadsplikt. Skolkuratorn är skolans expert på socialt arbete och jobbar förebyggande. Det betyder att skolkuratorn försöker förhindra att  Skolläkare och skolsköterska arbetar under lagstadgad tystnadsplikt. Specialkost. Vid behov av specialkost skall blanketten fyllas i och lämnas till skolan.

Elevhälsan Internationella Engelska Skolan

Skolläkare och skolsköterska arbetar under lagstadgad tystnadsplikt. Specialkost. Vid behov av specialkost skall blanketten fyllas i och lämnas till skolan.

Skolkurator tystnadsplikt

Sekretess och tystnadsplikt Elevhälsa - Tidskriften Elevhälsa

Page 11. • Mellan skolkurator och  familjesituationen; vänskapsrelationer; stress, oro och nedstämdhet; missbruk; kärleksbekymmer.

2016-03-13 Tystnadsplikt! Skolkuratorn har sekretess – tystnadsplikt. Skolkuratorn har, som övrig personal som arbetar med barn, en anmälningsskyldighet. Det innebär att får personal reda på eller misstänker att barn far illa så görs en anmälan till socialförvaltningen. 2016-06-13 Skolkurator. En skolkurators uppgift är att stödja dig som går i skolan och stöter på svårigheter i skolan eller i livet i övrigt.
Malmö sjukhus karta

Skolkurator tystnadsplikt

Elever, föräldrar och Skolkuratorn visar på möjligheter och hopp om förändring. Vi skolkuratorer Vi har tystnadsplikt reglerad i sekretesslagen. En skolkurators uppgift är att stödja dig som går i skolan och stöter på svårigheter i skolan eller i livet i övrigt. Skolkuratorn har tystnadsplikt. Skolkuratorn har tystnadsplikt.

Kurator ingår i skolans elevhälsoteam och arbetar för att  Skolkuratorerna har tystnadsplikt och viss dokumentationsskyldighet. Skolkurator Slottsskolan 7-9 och Högsjö skola. Namn Sofie Dahl. Mobil 070  skolsköterska, skolkurator, specialpedagog, skolläkare och skolpsykolog. Elevhälsoteamens arbete omfattas av sekretess och tystnadsplikt. Det kan gälla personliga bekymmer, något i skolan du inte trivs med, om du har problem hemma eller är orolig för någon kompis. Jag har naturligtvis tystnadsplikt.
Skolportalen lunds kommun

Du som vårdnadshavare kan också ta kontakt med skolans kurator om   Jag vill kontakta min kurator (angående Bla. att jag vill kräkas upp min mat, även om Hon har ju tystnadsplikt men om det hanlar om självmordstankar får hon  Om jag går till en skolkurator och berättar om att jag tror jag har en ätstörning, vad händer då? Bryter hen sin tystnadsplikt och berättar för mina föräldrar? Tystnadsplikt, sekretess & anmälningsskyldighet. Kontakten med kuratorn är alltid frivillig och kuratorn har ingen skyldighet att dokumentera vad ni pratar om, dock  Jag kan tillägga att vid en friskola gäller tystnadsplikt för en kurator och lärare enligt SkolL 29:14, stycke 2. Även vid friskolan kan uppgifter lämnas  För specialpedagog, kurator och psykolog gäller strängare sekretess än för den rektor som deltar i gruppen. Men någon sekretessgräns dem  Som kurator har jag tystnadsplikt.

skolhälsovården eller mina föräldrar om det som jag berättar åt henne eller hålls allt 100% hemligt?

Hej! Tack Viktigt att veta: Skolläkaren och skolsköterskan har tystnadsplikt. Skolkurator. Skolkuratorn tar emot enskilda elever för samtal eller arbetar i grupper av elever som rör exempelvis trivseln i skolan, problem med studierna, relationer till familj och kamrater. Skolkurator Till mig, Paulina Sinisalo, kan du som är elev komma när du behöver någon att prata med, få stöttning, uppmuntran och vägledning. Det kan gälla personliga bekymmer, något i skolan du inte trivs med, om du har problem hemma eller är orolig för någon kompis.
Mbl8 oil additive review






Kurator - Österåkers kommun

Hej alla smarta fl:are. I förra veckan fick jag veta av mitt barn att hens "bonusförälder" ringt och pratat med hens kurator. - Sida 5 Skolkurator. Skolkurator har tystnadsplikt, detta innebär att saker som eleven berättar inte får vidarebefordras till andra om inte eleven själv ger samtycke till det. Skolkuratorn har dock anmälningsplikt.


Jourmottagning huddinge

Elevhälsan Staffangymnasiet - Hälsinglands Utbildningsförbund

Du har rätt att under skoldagen uppsöka skolhälsovården för rådgivning, samtal och enklare sjukvård. Öppettiderna kan  skolkurator och lärare.

Kurator - Högskolan i Borås

Skolkuratorns uppdrag är att föra in ett psykosocialt perspektiv i skolan för att bidra till att elever uppnår kunskapsmålen men också för att elever ska trivas och må bra. Elever i behov kan själva söka upp kuratorn för samtal.

Jag har tagit del av Stark sekretess gäller för förskola, skolhälsovård samt uppgifter hos psykolog och kurator  Skolkurator. Jag heter Andreas Jemt och jobbar som skolkurator här på Malmaskolan. Min huvuduppgift som skolkurator Som skolkurator har jag tystnadsplikt.